Moottorikerhon endurokuljettajat Ellivuoren SISU Extreme -kilpailussa la 29.8.2020

30.8.2020

Henrik Heikkinen Ellivuoressa.
Henrik Heikkinen Ellivuoressa.
Henrik Heikkinen Ellivuoressa.
Henrik Heikkinen Ellivuoressa.
Henrik Heikkinen Ellivuoressa. Kuva: Jan Petri-Ylisuutari.
Henrik Heikkinen Ellivuoressa. Kuva: Jan Petri-Ylisuutari.
Kari Kuutela kaverin vetohommissa. Kuva: Kim Stenberg.
Kari Kuutela kaverin vetohommissa. Kuva: Kim Stenberg.
Kari Kuutela, reitinraivausta kaverille. Kuva: Kim Stenberg.
Kari Kuutela, reitinraivausta kaverille. Kuva: Kim Stenberg.
Kari Kuutela, yhteistyöllä mäkeä ylöspäin. Kuva: Kim Stenberg.
Kari Kuutela, yhteistyöllä mäkeä ylöspäin. Kuva: Kim Stenberg.

Henrik Heikkinen ja Kari Kuutela Y-SMK:sta osallistuivat Sastamalan Ellivuoressa Suomen kovimmaksi tituleerattuun extreme enduro -kilpailuun. Ensimmäistä kertaa järjestetty raju nelituntinen kilpailu Ellivuoren mäkisissiä kivikoissa otti kuljettajista takuulla kaiken irti.

Raskaan kilpailun voittoon taituroi extreme-ammattilainen Aleksi Vilkko peitoten perinteisemmän enduron huippunimet Antti Hännisen ja Hugo Svärdin. Y-SMK:n Henrik Heikkinen sijoittui todella loistavasti yleisessä luokassa sijalle 11. Seuraavaksi nykyään pitkälti hard- ja extreme-enduroon keskittyvän Henrikin mietteitä kilpailupäivästä:

- Aika koville otti tänään mutta yllättävän nimekkäitä kuskeja jäi taakse, ja muillakin savolaisilla näytti kulkeneen mukavasti, viittasi Heikkinen kärkipään KMK:n Venäläiseen (13.) ja SiiVe:n Lipposeen (14.). - Perjantain esikisassa, prologissa, ajettiin lähtöjärjestyksistä ja se sujui minulta kohtuullisesti antaen lauantain päälähtöön starttisijan 26.

Päälähtöön kuljettajat starttasivat 10 sekunnin välein.

- Yllättävän vaativan reitin olivat tehneet mikä oli hyvä juttu, nousuja ja laskuja löytyi moneen makuun ja kaikista oli ajettava vaikkei mausta välittäisikään. ”Duck line”, helpompi reittivaihtoehto, ei ollut vaihtoehto ja kaikista paikoista ajamalla mentiin, jokainen tyylillään ja vauhdillaan. Tottakai itselleni tuli kaatumisia ja muuta tilannetta mutta se kuuluu lajin luonteeseen, epäonnistumista ei pidä pelätä tai muuten kannattaa jäädä kotiin. Kyllä se ihka oikeaa exreme-enduroa oli suomalaisessa maastossa. Loppusijoitukseni 11. avoimessa luokassa yllätti itsenikin mutta kyllähän sitä hardia on tullu treenailtuakin perinteisen enduron sijasta.

Y-SMK:n ja Team Edgecam & Vericutin Kari Kuutelan kilpailu sujui totutellen extreme-ympyröihin perinteisten endurokilpailuiden jälkeen.

- Ajoaikaa tänään tuli kisassa noin 2,5 tuntia, joista huilittiin, neuvoteltiin ja jonottelin noin ehkäpä tunnin. Periaatteenani oli tänään 10 cm kerrallaan ja se osoittautui toimivaksi taktiikaksi.  Lisäksi teimme tuottavaa yhteistyötä kuljettajan nro 3 (Jari Aittokoski) kanssa. Ilman yhteistyötä, olisi matkanteko vaikeissa kivikkomäissä ollut todella toivotonta joten suuret kiitokset Jarille. Välillä piti jeesata myös muita huippukuskeja, kuten lopputuloksisa kolmanneksi ajanutta Hugo Svärdiä. Lisäksi osa häntäpään kuljettajista oli niin väsyksissä että välitauoilla kuljettajat alkoivat lähes pyörtyilemään, kertoili Kuutela. Mutta meidän Henkan (Heikkinen) ajo oli aivan rautaa, hän ei ollut edes hengästynyt mentyä minusta ohi kierroksella, ihaili Kuutela jonka sijoitus yleisessä luokassa oli 62/67.

- Menetin varsinkin alamäissä tarpeellisen etujarrun uudesta pyörästäni arviolta noin 4 km kohdalla ja jouduin keskeyttämään. Ehdin saavuttamaan kuitenkin yhden reitti AT-aseman, vaikka vaihdepoljinkin katkesi puolesta välistä noin tunnin rämpimisen jälkeen. Kivikkoa riitti lähes koko 10 km kierroksen läpi, samaten korkeuserot olivat hienoja, kun jatkuvasti painettiin joko ylös tai alas joten katsojille riitti todella katsomista. Kymppikilsan matkalla vähän huilattavaa baanaa oli arviolta 2 km, lopetteli Kuutela kisakuulumisensa.

On hienoa huomata että meillä kerhossa on myös extreme enduron kuljettajia. Y-SMK onnittelee hienoista suorituksista Heikkistä ja Kuutelaa!

Katsojia paikalla ilmoitettiin olleen 1500 ja järjestäjätaho kertoilikin aloittaneensa ensi vuoden kisan järjestelyjen suunnittelun heti päivän kilpailun päätyttyä.